Motorun tanımı

MOTORUN TANIMI

  • Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinelere motor denir.

MOTOR ÇEŞİTLERİ

Zamanlarına Göre:

  • 1- Dört zamanlı motorlar
  • 2- İki zamanlı motorlar

Kullanılan Yakıtlara Göre:

  • 1- Benzinli motorlar
  • 2- Dizel motorlar
  • 3- LPG motorlar

Yakıtın Yanma Yerine Göre:

  • 1- İçten yanmalı motorlar
  • 2- Dıştan yanmalı motorlar

Yapım Özelliklerine Göre:

  • 1- Sıra tipi
  • 2- Birbirlerinin karşılarına yatık (Düz, hafif, eğik, boksör tipi)
  • 3- Sıra halinde bir açı ile birleştirilmiş (V tipi)
  • 4- Daire şeklinde (Yıldız tipi)

Silindir Sayılarına Göre:

  • 1- Tek silindirli
  • 2- Çok silindirli
  • Soğutma Sistemlerine Göre:
  • 1- Su soğutmalı
  • 2- Hava soğutmalı

MOTORUN PARÇALARI

  • 1- Silindir Bloğu: İçinde silindirlerin bulunduğu ve motor parçalarını üzerinde taşıyan ana parçadır.
  • 2- Silindir Kapağı: Silindir bloğu üzerini kapatan ve yanma odalarını meydana getiren kapaktır.
  • 3- Karter : Motor yağına depoluk görevi gören, silindir bloğunun altındaki parçadır.
  • 4- supap Kapağı: Motor üzerindeki supap (külbütör) mekanizmasını dış etkilerden korur.
  • 5- Radyatör: Soğutma suyunun bulunduğu depo.
  • 6- Karbüratör: Benzin-hava karışımını sağlayan parça.
  • 7- Hava Filitresi: Siilndirlere giren havayı temizler.
  • 8- Manifoldlar (emme-egzoz): Hava yakıt karışımını silindirlere, yanmış gazları dışarıya taşıyan borulardır.
  • 9- Yağ Filitresi: Motor yağı içindeki yabancı maddeleri temizler.
  • 10- Endüksiyon Bobini (Ateşleme): Aküden gelen akımı 15.000-25,000 volta yükselten parçadır.
  • 11- Buji: Benzin-hava karışımını tutuşturan parçadır.
  • 12- Konjektör (regülatör): Şarj dinamosunun ürettiği elektriği doğru akıma çeviren ve 12 volt değerinde düzenleyen parçadır.
  • 13- Enjektör: Dizel motorlarda yakıt püskürten parçadır.
  • 14- Krank Mili: Pistonların bağlı olduğu, motorun çalışması sonucu elde edilen hareketin ve gücün motordan alınmasına yarayan mildir.
  • 15- Piston: Silindir içersinde hareket eden ve hareketi krank miline iletmesine yardımcı olan parçadır.
  • 16- Piston (biyel) Kolu : Pistonun doğrusal hareketini krank miline ileten parçadır.
  • 17- Yağ Pompası: Karterdeki yağı basınçla hareketleri parçalara gönderir.
  • 18- Yakıt Pompası (benzin otomatiği): Yakıtı basınçla karbüratöre gönderen parça:
  • 19- Distribütör: Benzinli motorlarda ateşleme sırasına göre bujilere elektrik enerjisi gönderen parçadır.
  • 20- Marş Motoru: Motora ilk hareket veren parçadır. Elektrik enerjisini hareket enerjisine çevirir.
  • 21- Alternatör (şarj dinomosu): Araç için gerekli elektrik enerjisini üreten parçadır. Hareket enerjisini elektrik enerjisine çevirir.
  • 22- Su Pompası (devirdaim): Suyun silindir içindeki kanallarda dolaşmasını sağlar.
  • 23- Enjektör Pompası: Dizel motorlarda yakıtı basınçla enjektörlere gönderen parçadır.

Menu Anasayfa